Lexus sin første elbil nærmer seg lansering, og mye med bilen ser lovende ut, fint at Lexus nå omsider kommer på banen med en elbil.

Men det virker som om det mangler på forståelsen av hvordan det er å bruke en elbil i praksis i Europa. Lexus UX 300e lanseres nemlig med CHAdeMO-hurtiglading, i motsetning til CCS-hurtiglading som er de-facto standard i Europa.

Lexus UX 300e med CHAdeMO-hurtiglading. (foto: Lexus)

Det er kun Nissan som tviholder fast i CHAdeMO-standarden, alle andre har går eller har gått over til CCS-standarden.

CHAdeMO-ladestasjoner bygges ut i vesentlig mindre grad enn CCS, og i Europa er det veldig tydelig at framtiden er CCS. Ingen grunn til å lansere nye biler nå på utgående standarder.

Dessuten er forøvrig ladehastigheten til denne bilen begrenset til kun 50 kW, noe som er veldig svakt for en ny bil som leveres i 2020. 100-150 kW hastighet bør være et minimum, og da selvsagt med CCS-hurtiglading.

Så spørsmålet er jo da hvorfor Lexus (Toyota) gjør dette med sin første elbil, det vil uten tvil redusere salget i Europa, da folk heller vil velge biler som er godt egnet for langturer. Og det begynner å bli et godt utvalg av slike biler nå som 2020 snart er her.

Kategorier: lexus

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *